(…) "asociaÈ›iile profesionale se constituie È™i îÈ™i desfășoară activitatea potrivit statutelor lor, în condiÈ›iile legii. Ele contribuie la apărarea drepturilor È™i la promovarea intereselor profesionale, economice È™i sociale ale membrilor lor." (ConstituÈ›ia României, Articolul 9)
​

Promovarea reformelor
Pentru Uniunea Europeană, serviciile vamale reprezintă prima linie de apărare împotriva riscurilor de tot felul care ar putea atenta la siguranÈ›a, sănătatea sau integritatea persoanelor, animalelor, plantelor sau mediului. Structura organizatorică È™i funcÈ›ionarea instituÈ›iei vamale române trebuie să se adapteze È™i să răspundă cerinÈ›elor È™i realitaÈ›ilor tot mai complexe dintre comunitate È™i statele terÈ›e.
Vă invităm să consultaÈ›i istoricul reformelor realizate în vama româna începând cu anul 1991!
Legislație vamală
Astăzi mai mult ca oricând complexitatea cadrului de reglementare vamal trebuie să asigure echilibrul între fluxurile È™i cerinÈ›ele legate de circulaÈ›ia mărfurilor, pe de o parte, È™i sănătatea È™i siguranÈ›a la graniÈ›ele UE, pe de altă parte. Acest context generează cerinÈ›e sporite în ceea ce priveÈ™te cunoaÈ™terea legislaÈ›iei pentru toÈ›i lucrătorii vamali.
​
AsociaÈ›ia noastră a creat È™i menÈ›ine la zi o bibliotecă electronica orientată către toate segmentele activității vamale menită să contribuie la satisfacerea acestor cerinÈ›e înalte referitoare la legislaÈ›ie.


Operațiuni comerciale
EficienÈ›a È™i rapiditatea sunt cerinÈ›e fundamentale pentru circulaÈ›ia mărfurilor. În cadrul proceselor de vămuire gestionarea corectă a operaÈ›iunilor vamale contribuie semnificativ la îndeplinirea acestor cerinÈ›e. Pentru a nu genera timpi de nefuncÈ›ionare asociaÈ›i cu pierderi financiare pentru operatorii economici, cunoaÈ™terea aprofundată a procedurile vamale la care este supusă fiecare încărcătură individuală este esnÈ›ială atât la nivelul agentului economic cât È™i al lucrătorului vamal.
Administrație generală
Autoritățile vamale din statele membre se confruntă cu numeroase provocări determinate de îndeplinirea diferitelor lor roluri. Provocări majore cum ar fi consecinÈ›ele ieÈ™irii Regatului Unit din piaÈ›a unică a UE È™i din uniunea vamală, precum È™i creÈ™terea digitalizării È™i a comerÈ›ului electronic, vor continua È™i poate chiar se vor amplifica (conform ec.europa.eu).
​
În contextul acestor provocări, administraÈ›iile vamale ale UE trebuie să se adapteze prin îmbunătățirea proceselor de management administrativ dar È™i prin implementarea unor procese noi bazate pe informatizare, procedurare È™i măsurare a performanÈ›ei cu ajutorul indicatorilor cheie de performanță.


Informatizare
Informatizarea administraÈ›iei vamale a parcurs un drum lung de la primul sistem informatic integrat implementat la inceputul anilor 1990 până la solutia integrată utilizată astăzi. La nivel european, modernizarea procedurilor vamale merge mână în mână cu dezvoltarea unor sisteme informatice tot mai sofisticate. CerinÈ›ele la care sistemul informatic integrat vamal este supus sunt tot mai complexe astăzi pe multe coordonate IT: protecÈ›ie datelor, menÈ›inerea integrității, securității È™i disponibilității, utilizrea datelor prelucrate în procesul de decizie etc. Aceasta presupune adaptarea permanentă la cerinÈ›e a sistemului integrat.
InstituÈ›ia vamală în UE
Comisia Europeană a stabilit ca prioritate crearea de condiții pentru ca vămile UE să fie mai functionale, mai inovatoare si mai eficiente pentru a crește gradul de protecție a uniunii, a veniturilor, securității, sănătății și prosperității cetățenilor dar și a societăților comerciale.
Noile provocări impun ca normele vamale să devină mai inteligente È™i să asigure o mai bună funcÈ›ionare pentru toate statele membre, cetățeni È™i întreprinderil. Mai mult, aceasta presupune o mai bună utilizare a datelor, instrumente È™i echipamente mai bune È™i o continua îmbunătățire a cooperării în cadrul UE È™i cu autoritățile vamale din țările partenere.

Operațiuni comerciale
EficienÈ›a È™i rapiditatea sunt cerinÈ›e fundamentale pentru circulaÈ›ia mărfurilor. În cadrul proceselor de vămuire gestionarea corectă a operaÈ›iunilor vamale contribuie semnificativ la îndeplinirea acestor cerinÈ›e. Pentru a nu genera timpi de nefuncÈ›ionare asociaÈ›i cu pierderi financiare pentru operatorii economici, cunoaÈ™terea aprofundată a procedurile vamale la care este supusă fiecare încărcătură individuală este esnÈ›ială atât la nivelul agentului economic cât È™i al lucrătorului vamal.
Administrație generală
Autoritățile vamale din statele membre se confruntă cu numeroase provocări determinate de îndeplinirea diferitelor lor roluri. Provocări majore cum ar fi consecinÈ›ele ieÈ™irii Regatului Unit din piaÈ›a unică a UE È™i din uniunea vamală, precum È™i creÈ™terea digitalizării È™i a comerÈ›ului electronic, vor continua È™i poate chiar se vor amplifica (conform ec.europa.eu).
​
În contextul acestor provocări, administraÈ›iile vamale ale UE trebuie să se adapteze prin îmbunătățirea proceselor de management administrativ dar È™i prin implementarea unor procese noi bazate pe informatizare, procedurare È™i măsurare a performanÈ›ei cu ajutorul indicatorilor cheie de performanță.
Informatizare
Informatizarea administraÈ›iei vamale a parcurs un drum lung de la primul sistem informatic integrat implementat la inceputul anilor 1990 până la solutia integrată utilizată astăzi. La nivel european, modernizarea procedurilor vamale merge mână în mână cu dezvoltarea unor sisteme informatice tot mai sofisticate. CerinÈ›ele la care sistemul informatic integrat vamal este supus sunt tot mai complexe astăzi pe multe coordonate IT: protecÈ›ie datelor, menÈ›inerea integrității, securității È™i disponibilității, utilizrea datelor prelucrate în procesul de decizie etc. Aceasta presupune adaptarea permanentă la cerinÈ›e a sistemului integrat.
InstituÈ›ia vamală în UE
Comisia Europeană a stabilit ca prioritate crearea de condiții pentru ca vămile UE să fie mai functionale, mai inovatoare si mai eficiente pentru a crește gradul de protecție a uniunii, a veniturilor, securității, sănătății și prosperității cetățenilor dar și a societăților comerciale.
​
Noile provocări impun ca normele vamale să devină mai inteligente È™i să asigure o mai bună funcÈ›ionare pentru toate statele membre, cetățeni È™i întreprinderil. Mai mult, aceasta presupune o mai bună utilizare a datelor, instrumente È™i echipamente mai bune È™i o continua îmbunătățire a cooperării în cadrul UE È™i cu autoritățile vamale din țările partenere.
